NÄYTÖT

marraskuuta 04, 2015

Kouluni 1/3

Ihan vain valmistumisen johdosta haluan jakaa aiheen liittyen kouluni toimintaan.
En koulun nimeä mainitse, koska joillekkin tämä koulu saattaa hyvinkin toimia. Itse näin liikaa epäkohtia, niinkin monta, että hiljaa asiasta en voi olla. Puhun siis itseni, mutta myös m-o-n-e-n muun oppilaan puolesta.
Kokonaisarvosana löytyy viimeisestä osioista. Kuvat on parin vuoden opiskelu-ajalta.

Itse tutkinto
Opiskelin siis eläintenhoitajaksi, missä käydään maatalousalan pk. Saimme tietää noin puolessa välissä
tutkinnon suorittamista, että meidän tutkintomme on supistettu versio, ja kaikki suuntautuu automaattisesti pieneläinpuolelle. Näitä asioita ei mainita silloin, kun haet kyseiseen kouluun. Tämä myös tarkoittaa sitä, että kaikki kurssimme oli pelkistettyjä. Oikeastaan vain sitä perustietoa, vaikka moni oletti että oppisi jotain outside-the-box. Parille tämä tutkinto ei tuonut mitään uutta tietoa.
Moni olisi halunnut suuntautua tuotantoeläinpuolelle, mutta ei saanut valita, kun oli heidän puolestaan päätös jo tehty. 

On muutenkin typerää, että eläintenhoitajien pitää käydä maatalousalan perustutkinto, eikä ole jotain omaa perustutkintoa, joka liittyisi enemmän eläimiin, mutta tämä tosiaan ei ole koulun vika.

Opiskelu
Kuten mainittu, tutkintomme oli todella supistettu. Kuitenkin aiheet kuten koira, hevonen, sika ja nauta käytiin todella laajasti läpi. Koirista opiskelimme: Anatomiat, terveydenhoidon, hieronnan, historian, koulutuksen, trimmin, käyttäytymisen, jne. Kuitenkin vastapainona kissoista emme käyneet kuin yleistiedon, ja katsoimme videon kissojen reviirikäyttäytymisestä. Mietitään hetki mitä eläimiä esim. Pieneläinalalla tullaan hoitamaan, trimmeissä, hoitoloissa sekä klinikoilla? Koiria, sekä kissoja. Siltikään meille eläintenhoitajille ei opetettu kissojen sairauksia koska ''aika ei riittänyt''. Tarjottiin kuitenkin, että jos ne materiaalit laitetaan driveen, niin voi sieltä käydä lukemassa. Miksen samantien lainaa kirjastosta lakikirjaa ja kutsu itseäni asianajajaksi? Ne asiat kuuluu opettaa. Opetussuunnitelma on suunnitelma juurikin niitä opintoja varten, joten se että ''aika ei riitä'', on aika p*ska syy.

Koululla oli kuitenkin ensimmäinen vuosi aikaa opettaa kolme kurssia metsätaloutta, rakentamista, teknologiaa, traktorilla ajamista, maatilaa jne. 120 ov:n tutkinnosta yli 40 ov:ta oli muuta kuin eläimiin suoraan liittyvää opiskeltavaa, kun taas kissoihin liittyvä oli sen 1 ov.. Mutta ei missään nimessä ole aikaa opettaa eläintenhoitajille kissojen sairauksista! Koulu ei myöskään opettanut mitään linnuista, (Paitsi yhtenä päivänä kävi esittelijä papukaijan kanssa, mutta tällöin puolet luokasta oli tekemässä näyttöä..). Emme myöskään opetelleet villieläimistä mitään, mikä voisi olla erittäin avuliasta sekä kiinnostavaa tällä uralla (Toki tässä opetussuunnitelman syy, ei koulun). Frettiopiskelu kesti jopa puolet yhdestä päivästä. Koiran koulutus tunnitkin jäi kesken.

Koiran koulutus tunnitkin kertovat aika paljon meidän muutamasta opettajasta. Oma tilanteeni: En ole ikinä omistanut koiraa eikä minulla ole omaa koiraa. Saan ''käyttöön'' opettajan koiran, johon minulla ei ole minkäänlaista sidettä, en tunne sen eleitä ja ääniä koska en tunne kys. koiraa. Edes koiran omistaja ei tiennyt mitä kaikkia temppuja koira osaa, koska niin moni muukin oppilas sitä käyttää. Minulla oli yhteensä kolme eri koiraa näiden tuntien aikana, ja viimeisenä neljänä kertana kun oli agilityä, ei ollut koiraa ollenkaan, koska se oli lomailemassa mummolassa. Näistä asioista huolimatta sain opetettua pari temppua, ja meni ihan hyvin, lähtö tilanne huomioituna. Silti: T1.

Luokkalaiseni tilanne: On hyvä koirien kanssa, on ollutkin koiria, ei ole omaa koiraa. Yhteensä tuntien aikana taisi olla viisi eri koiraa, mutta yleensä yksi hoitolankoirista. Energinen koira, joka kuitenkin asui hoitalla. Kys. koira kävi muuallakin hoitalalta, ja toisenkin luokan oppilas hänellä reenasi, mutta kuitenkin hoitolakoira, eli ei elä sitä samaa. ns. normielämää kuin kotikoirat. Minkälainen koira silloin on? Vireessä ja energinen tietenkin. Kuinka paljon sitä kiinnostaa istua paikallaan? Ei yhtään. Muutenkin vääränlainen rotu kun mietti millainen kouluttaja, mutta näistä kaikista huolimatta, sai opetettua, ja meni hyvin. Silti: T1.

Pari agilitya jo valmiiksi harrastavat, omien koiriensa kanssa reenanneet, todelliset koiraihmiset.. K3.

Pitäisi opettajien ymmärtää kokonaiskuva. Tottakai ne jotka jo osaa nämä asiat, osaa ne siellä tunneillakin ja ansaitsee kolmosensa, mutta mites ne jotka kehittyy ja oppii siellä tunneilla, joilla ei ole omaa koiraa kenet tuntee? Annetaan surkea arviointi. Ei löydy inhimillisyyttä, vain natsiopettajia.

1 kommentti:

  1. Hyvä kirjoitus Jonna! Löyty paljon samoja juttuja mitä itekkin mietin silloin, onneks tajusin ajoissa lähtee :D Kyseisessä koulussa asiat oli todellakin huonommin, kuin monessa muussa eläinalan koulussa, vaikka tietysti löytyy muistakin kouluista sitä ettei kaikkea ei kerrota yms. Mutta itsellekkin jäi huono maku suuhun juuri siitä koiran koulutustunneista ja siitä että niitä arvostettiin jolla oli koira jolla harrastetiin paljon.

    VastaaPoista

Ole mielummin kahden tähden positintti, kuin kolmen tähden kusipää:)